Asiantuntijoiden tarinat

Armi Nitovuori

Armi Nitovuori pakkaa Reppu-auton ja suuntaa kollegoineen Tornion iltaan kohtaamaan viikonloppuaan aloittelevia nuoria. Hän jalkautuu sinne, missä nuoriso kokoontuu. Nitovuori tarkkailee, pyrkii juttusille ja tarvittaessa puuttuu arveluttaviin tilanteisiin.

– Hankalistakin tilanteista selvitään yleensä puhumalla, mutta joskus on jouduttu soittamaan poliisiakin paikalle. Pyrimme kuitenkin olemaan se kiva osapuoli, jota ei lähdettäisi karkuun, kertoo Tornion nuorisotoimessa työskentelevä Nitovuori.

Mitä parempi ilma, sitä enemmän nuoria on liikkeellä, tietää Nitovuori kokemuksesta.  Hänen mukaansa nuoret myös viipyvät ulkona pidempään aina aamun pikkutunneille saakka.

– Me olemme ulkona yhtä pitkään kuin nuoretkin ovat. Kuljemme kaupungilla nuorten parissa tarvittaessa vaikka aamuneljään asti, sanoo Nitovuori.

Luottamuksen rakentaminen ottaa aikaa

Nitovuoren mukaan se, että nuoret hyväksyvät aikuisia reviirilleen vaatii aikaa ja sitä, että on sitkeästi vaan läsnä.

– Joskus luottamuksen rakentaminen voi viedä vuodenkin. Oikein haastavissa tapauksissa jo pelkästään se, että nuori ottaa katsekontaktin ja moikkaa, on työvoitto.

Nitovuori on varsinainen nuorisotyön moniottelija. Hänen tehtäviinsä kuuluu jalkautumisen lisäksi muun muassa ennaltaehkäisevää päihdetyötä, kriisityötä, nuorisotalotyötä sekä erilaisten tapahtumien ja loma-ajantoimintojen järjestämistä torniolaisille nuorille. Näissä tehtävissä hänellä on vierähtänyt jo liki 20 vuotta.

– Toisinaan nuorisotyö voi näyttää ulospäin siltä, että me ei varsinaisesti tehdä mitään. Juodaan vaan kahvia tai pelataan nuorten kanssa. Kohtaaminen kahvikupin äärellä tai toiminnan ohessa on helpompaa ja luonnollisempaa.  Siihen ”seesteiseen” pisteeseen pääseminen vaatii kuitenkin valtavasti työtä ja pitkäjänteisyyttäkin, toteaa Nitovuori.

Armi istuu Reppu-auton ohjaamossa.
Sami Hjelt

Sami Hjelt haastelee nuorten kanssa digitaalisilla alustoilla ja striimaa omaa pelaamistaan. Häntä ei hävetä myöntää, että pelitaidot eivät ole parhaat mahdolliset. Peli menee hyvin tai huonosti, mutta sillä ei ole merkitystä.

– En todellakaan ole ammattipelaaja, ja peli menee, miten sattuu menemään. Striimin tarkoituksena on olla avaus keskusteluun digitaalisilla alustoilla aikaansa viettävien nuorten kanssa, kertoo Lappeenrannan nuorisopalveluissa työskentelevä Hjelt.

Pelien striimaaminen eli videosuoratoisto on noussut nuorten keskuudessa suosituksi ajanvietteeksi erityisesti suomalaisten esports-joukkueiden menestyksen myötä. Nuorisotyö on mennyt mukaan nuorten perässä.

– Nuorilla on paremmat digitaaliset valmiudet kuin meillä aikuisilla. Löydämme uusia alustoja seuraamalla nuoria. On äärimmäisen harvinaista, että me onnistumme yllättämään nuoret millään uudella jutulla.

Kohtaaminen on kohtaamista verkossakin

Digitaalinen nuorisotyö on saanut paljon huomiota osakseen korona-aikana. Hjeltin mukaan siinä ei kuitenkaan ole mitään ihmeellistä, sillä kohtaaminen on kohtaamista myös verkossa.

– Tavoitteena on tukea nuorten hyvinvointia ja kasvua täysivaltaisiksi kansalaisiksi. Missä ympäristössä sitä tehdään, on sivuseikka. Pandemian vuoksi nuorisotiloja suljettiin ja korvaavia toimintoja ryhdyttiin tarjoamaan verkossa.

Hjeltin työ painottuu digitaaliseen nuorisotyöhön. Hän ylläpitää oman työyhteisönsä digitaalista työotetta ja jeesaa muita nuorisotyön ammattilaisia uusien alustojen käyttöönotossa. Lisäksi hän luotsaa nuorisovaltuustoa ja lasten parlamenttia. Kokemusta nuorisotyön kentältä Hjeltillä on noin 10 vuoden verran.

– Aiemmin lasten ja nuorten osallisuusryhmät kokoontuivat kasvokkain, mutta korona-aikana meidän kuukausittaiset tapaamiset ovat olleet etänä. Työväline on valittava tilanteen mukaan, sanoo Hjelt.

Toni Ovaskainen

Toni Ovaskainen työskentelee Lahdessa Launeen monitoimitalo Lähteessä, jossa saman katon alla on esimerkiksi noin tuhannen oppilaan yhtenäiskoulu ja nuorisotila. Monitoimitalossa Ovaskainen tapaa alueen nuoria koulupäivän aikana ja sen jälkeen. Hän tietää, että nuorten vapaa-ajalla tapahtuneet asiat vaikuttavat myös koulunkäyntiin ja toisin päin.

– Nuoruuteen ja kasvuun liittyvät haasteet seuraavat mukana kaikkialle, sillä nuoret ovat samoja riippumatta siitä, ovatko he koulussa vai vapaalla, sanoo Lahden nuorisopalveluiden riveissä nuorisotyötä tekevä Ovaskainen.

Päivä ei pääty kellojen soittoon

Koulupäivän aikana Ovaskaisen työn keskiössä on kouluviihtyvyyden ja ryhmähengen vahvistaminen. Hän mahdollistaa mielekästä tekemistä välituntien ajaksi, juttelee nuorten kanssa ja tekee havaintoja yleisestä ilmapiiristä. Jos jotain poikkeuksellista ilmenee, hän ryhtyy selvittämään sitä. Ovaskaisen työpäivä ei pääty siihen, kun kellot soivat.

– Nuorisotilassa alkaa iltapäivällä After School -toiminta, jonka pariin monet nuoret siirtyvät oppituntiensa jälkeen. Jos päivällä on sattunut jotain erityistä, hauskaa tai ikävää, voin jatkaa asian käsittelyä nuorten kanssa koulupäivän päätyttyä heidän vapaa-ajallaan. Niinhän nuoretkin tekevät.

Uutta, mutta tuttuakin

Monitoimitalo on Ovaskaiselle melko tuore työympäristö, sillä kokonaisuus kouluineen, nuorisotiloineen ja muine palveluineen on otettu käyttöön vasta vuosi sitten. Kaupunginosa ja alue, jolta taloa käyttävät nuoret tulevat, olivat kuitenkin hänelle entuudestaan tuttuja.

Ovaskaisella on kokemusta alueen nuorille suunnattujen vapaa-ajantoimintojen ohjaamisesta ja tuottamisesta jo 8 vuoden ajalta. Kaikkinensa kokemusta nuorisotyön kentältä on karttunut 12 vuotta. Nuorille urheilullinen Ovaskainen on ollut se aikuinen, jonka on voinut haastaa lähestulkoon kaikissa pallopeleissä.

– Nuoren elämä on kokonaisuus, joka hahmottuu nyt entistä paremmin, kun kohtaan samoja nuoria myös koulupäivien aikana.

Toni pyörittää koripalloa etusormellaan.

Nuorisotyön ammattilainen, liity mukaan!

Yhteistyössä

opetus-ja-kulttuuriministerio-logo
kunnallisen-nuorisotyon-osaamiskeskus-logo